اطلاعات کامل درباره استقلال

استقلال سرور پرسپولیسه

اطلاعات کامل درباره استقلال

استقلال سرور پرسپولیسه

اطلاعات کامل درباره استقلال
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

رمزگشایی از تاریخی ترین دربی ایران

دوشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ق.ظ

دیدار تاریخی دربی 16 شهریور 1352 در دل خود ناگفته های فراوان دارد.در این سالها، یکسری ناگفته از آن دربی تاریخی مغفول باقی مانده است. سعی می کنیم خیلی کوتاه، گذری بر  این بازی و اتفاقاتی که در آن رخ داد اما هرگز رسانه ای نشد داشته باشیم.

راز اول: شیخان تاب نیاورد.

در آن زمان، سروان پرویز شیخان مدیر باشگاه استقلال یا تاج سابق بود. او به قدری عصبانی و شاکی بود از نتیجه به دست آمده که شاهدان می گویند نتوانست تاب بیاورد و در اواسط نیمه دوم به همراه چند تن دیگر از نظامیانی که برای تماشای برد استقلال به ورزشگاه آمده بودند، استادیوم آزادی را ترک کرد. حتی بعدها مطالبی منتشر شد مبنی بر اینکه تا یک ساعت بعد از بازی نیز برخی از مقامات سیاسی و نزدیکان به باشگاه استقلال نمی دانستند چنین نتیجه ای رقم خورده است.

پرویز شیخان

راز دوم: گزارش رادیویی چه شد؟

حتما این موضوع را شنیده اید که این مسابقه فوتبال هرگز به صورت ویدئویی ضبط نشد چرا که همزمان با فوتبال که ساعت 18 انجام می شد، در قسمت دیگری از شهر (گفته می شود ورزشگاه شیرودی واقع در میدان هفت تیر) مسابقات بین المللی کشتی برپا بود و به رسم دیرینه، ورزش دوستان در آن روز راهی سالن کشتی شدند و پوشش تصویری آن بازی در اولویت رادیو و تلویزیون قرار گرفت. البته بعضی ها معتقدند یادشان می آید که در کنار زمین فوتبال دوربین های تلویزیونی را دیده اند اما هرگز و هرگز، هیچ فیلمی حتی برای چند دقیقه از آن دربی به نمایش درنیامد. موضوع فیلم ها به کنار، گزارش رادیویی بازی نیز هیچ وقت شنیده نشد. با اینکه این بازی توسط رادیو پخش شده بود و به صورت طبیعی، نوار آن ضبط می شد، ولی هیچ وقت هواداران پرسپولیس موفق به شنیدن گزارش رادیویی بازی در این سالها نشده اند. تنها جواب ممکن، نفوذ بیش از اندازه استقلالی ها بر رسانه های تصویری و صوتی بوده که نگذاشته سندی از آن باقی بماند و اگر مطبوعات نیز دچار چنین سانسوری می شدند، امروز استقلالی ها به راحتی می توانستند مدعی شوند سندی از آن دیدار وجود ندارد.

 ورزشگاه شهید شیرودی              میدان هفت تیر                       سالن کشتی

راز سوم: چرا برق ها قطع شد؟

تا دو ساعت بعد از اتمام بازی، برق مناطق مرکزی تهران از جمله محله لاله زار که محله ای پررفت و آمد بود و حدود ساعت 20 جمعه شب، بسیاری از مردم را در دل خود جای می داد، قطع بود! می گویند قطعی برق هیچ ارتباطی به فوتبال نداشته ولی پس از خالی شدن شهر تاریک از هواداران فوتبال و کسانی که به ورزشگاه آزادی رفته بودند، اوضاع آرام شد و برق مناطق پر رفت و آمد که عمدتا محل گذر خانواده ها بود،​وصل شد.

محله لاله زار

راز چهارم: استقلالی ها حجازی را ندیدند

شاید باورتان نشود اما بسیاری از هواداران استقلال تا قبل از انتشار مجلات به فاصله یک روز بعد، نمی دانستند ناصر حجازی نیز در آن دیدار به میدان رفته است. در دقیقه 57 بازی، پرسپولیس به گل چهارم خود رسید و از این رو، اکثریت تماشاگرانی که برای حمایت از استقلال به ورزشگاه آزادی رفته بودند، پس از این گل استادیوم را ترک کردند. رایکوف سرمربی استقلال اما در دقیقه 64 بازی، منصور رشیدی دروازه بان خود را بیرون کشید و به مرحوم ناصر حجازی عزیز و فراموش نشدنی میدان داد و همین قضیه باعث شد استقلالی ها فکر کنند هر 6 گل بازی را منصور رشیدی دریافت کرده است.

       ناصر حجازی                  رایکوف                           منصور رشیدی

راز پنجم: راجرز با پرسپولیسی ها قهر بود!

این موضوع هم در نوع خود بسیار جالب و شاید باورنکردنی باشد ولی تعدادی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس که در روز 16 شهریور برای این باشگاه یک افتخار تاریخی آفریدند تائید می کنند که آلن راجرز سرمربی انگلیسی پرسپولیس، حدود یک هفته قبل از بازی با اکثر بازیکنان قهر بود و مشکل داشت! در تمام طول هفته یعنی بعد از بازی با پاس تهران و قبل از دیدار با استقلال، همایون بهزادی به عنوان کاپیتان و بزرگ تر تیم، پرسپولیس را تمرین داد. در تمام طول 90 دقیقه نیز دست به ترکیب تیمش نزد و حتی برای تنوع هم شده، یک تعویض هم نکرد. این قضیه هم بی ارتباط به قهر او با بازیکنان نبود!

                     آلن راجرز                                          همایون بهزادی

راز ششم: جرقه شعارهای سیاسی

موضوع دیگری نیز در این میان بود مبنی بر اینکه چند بازیکن استقلال در خط دفاع، قبل از بازی با بازیکنان ملی پوش پرسپولیس تبانی کرده بودند تا پس از برتری سرخپوشان به تیم ملی برسند. این اتهام اما بارها از سوی تک تک بازیکنان رد شد و هرگز کسانی که نام شان به عنوان تبانی کننده مطرح بود، به تیم ملی نرسیدند! از طرف دیگر در کتاب های سیاسی که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی چاپ شد، بارها به این موضوع اشاره شده که بعضی از شعارهای سیاسی ریشه در اجتماعات ورزشی نیز داشت. از جمله یکی از مهم ترین این اجتماعات، دیدار پرسپولیس و استقلال در سال 52 بود. وقتی پرسپولیسی ها به گل ششم خود رسیدند، شعار "ششمین گل وارد دروازه شد... تیم تاج آواره شد" را سر می دادند که طعنه ای بود به دولت و رژیم سابق. این شعار در سایر بازی های پرسپولیس با حریفان دیگر نیز ادامه داشت.

شهراورد

  • کسری محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی